پارسال به بهانه ی وبلاگ راز، تمام کتاب هایی که در یک سال خوانده بودم را می نوشتم. الان که آمدم کامنت بگذارم گفتم همه شان را تایپ کنم که داشته باشم. بعد فکر کردم بیایم پست بگذارم. و هیچ قصد خاصی هم نداشتم. نه پُز دادن و نه چیز دیگری. اینجوری معلوم می شود چقدر کم کتاب می خوانم. خصوصا کتاب نظری. اصلا فکر کنید خود افشایی است.
همه ی کتاب های من:
رمان:
خارجی:
- چنین گذشت بر من/ ناتالیا گینزبورگ/ حسین افشار/ دیگر. که باعث شد یک روز کامل در افسردگی به سر ببرم. می دانید در روح نشستن یعنی چه؟ یعنی گینزبورگ.
- متن هایی برای هیچ/ ساموئل بکت/ علی رضا طاهری عراقی/ نی. توصیه می کنم کسی که این کتاب را می خواند قبل ترش بقیه ی کتاب های بکت را خوانده باشد.
- دسته ی دلقک ها/ لویی فردینان سلین/ مهدی سحابی/ مرکز. یک کتاب متفاوت بود. خصوصا نثرش بسیار تاثیر گذار.
- فرنی و زویی/ جی دی سالینجر/ امید نیک فرجام/ نیلا. کتاب متفاوتی بود. همیشه آخر این کتاب ها نگرانم که چگونه تمامش می کند. خوب تمام کرد. به قولی معناگرا بود شاید.
- تربیت احساسات/ فلوبر/ مهدی سحابی/ مرکز. در یادداشت های روزانه ام نوشته ام " کاش هیچ وقت تمام نمی شد". احساسات را فوق العاده بیان کرده بود. خصوصا عشق ها را که من در آن سه نوعشان می کنم.
- خرابکاری عاشقانه/ املی نوتومب/ زهرا سدیدی/ مرکز. یکی از بهترین کتاب های امسالم بود. با زبان کودکانه بزرگترین حرف ها را می زد.
- قلعه ی مالویل/ روبر مرل/ محمد قاضی/ نیلوفر. برای جامعه شناسی ادبیات خواندمش. چندان لذت نبردم اما برای این کلاس واقعا مناسب بود. یک رمان خیلی ساده بود برای کسانی که قصه دوست دارند.
- طاعون/ کامو/ رضا سید حسینی/ نیلوفر. به سفارش استادم این کتاب را خواندم. عالی بود. احساسات جمعی انسانی را به خوبی نشان می داد. تجربه ی خوبی بود.
- خزه/ هربرلوپوریه/ احمد شاملو/ نگاه. خیلی کتاب فوق العاده ای بود. پر بود از نوشته های فوق العاده. پر بود از کلمه های فوق العاده. خیلی از کتاب را های لایت کردم.
- هویت/ میلان کوندرا/ پرویز همایون پور/ قطره. مثل بقیه ی کتاب های کوندرا پر بود از مفاهیم عمیق فلسفی. کتاب خیلی عالی ای بود. گاهی آنقدر مفهوم بیان می کرد که سرم گیج می رفت و می ماندم این همه را چگونه در مغزم حفظ کنم.
- دنیای سوفی/ یوستین گردر/ حسن کامشاد/ نیلوفر. برای بار دوم خواندمش به بهانه ی حلقه ی فلسفه ی خانه نواندیشان که البته ادامه دار نشد. برای آغاز فلسفه خوب است.
- دنیای قشنگ نو/ آلدوس هاکسلی/ سعید حمیدیان/ نیلوفر. چندان از کتاب های تخیلی خوشم نمی آید ولی شاید بشود برای جامعه شناسی ادبیات پیشنهادش کرد.
- نجواهای شبانه/ ناتالیا گینزبورگ/ فریده لاشایی/ دیگر. اول کتاب را دوست نداشتم اما از صفحه ی صد تا پنجاه صفحه ی پایانی، از شدت تورم احساسات، خفه کننده بود. احساسات را خیلی عجیب و عمیق منتقل می کند.
- قلعه ی حیوانات/ اوورل/امیر امیر شاهی/ جامی. ایده ی خوبی بود اما کاش دبیرستان می خواندمش.
- وسوسه ی آنتونیوس قدیس/ گوستاو فلوبر/ کتایون شهپرراد- آذین حسین زاده/ قطره. تا به حال اینجور کتابی نخوانده بودم. چون چندان کلاسیک نخوانده ام. تجربه ی خوبی بود اما خلاف انتظار من.
ایرانی:
- عبور از بودن/ حسین مهکام/ نیستان. مجموعه ی داستان کوتاهی است که داستان های اولش چنان تاثیر گذار بود که در اتوبوس که می خواندم همین طور اشک می ریختم. اما آخری ها را کاش چاپ نمی کرد. و کاش کتابش نصفه بود.
- عقرب روی راه پله های ایستگاه اندیمشک یا از این قطار خون می چکه قربان!/ مرتضی آبکنار/ نی. خیلی پیچیده بود. حتما برای بار دوم و یا سوم خواندن برایش وقت بگذارید.
- ها کردن/ پیمان هوشمندزاده/ چشمه. بهترین کتابی که امسال خواندم! اول داستان ها کردنش را در رادیو زمانه خواندم. بعد کتاب را یکی از دوستهام هدیه داد. بس که راه رفته بودم و گفته بودم در ها کردن فلان و در ها کردن بهمان. وقتی دیدمش ذوق مرگ شدم! کتاب بسیار خلاقانه ای بود. نثرش را به شدت می پسندم.
- روی ماه خداوند را ببوس/ مصطفی مستور/ چشمه. از بس ازم پرسیده بودند که این را خوانده ای یا نه و من هم گفته بودم نه و آدم ها کلی تعجب کرده بودند، تصمیم گرفتم حتما بخوانم. آخریشان که گفت از تو بعید است، تیر خلاص را زد. خیلی خیلی نگران پایانش بود. اما به نظرم خوب تمام کرد. کلی حرف دارم درباره اش.
- بوف کور/ صادق هدایت/ نسخه ی اینترنتی. برای بار سوم خواندمش. از بوف کور هم نمی توان در چند خط حرف زد.
- طوفان دیگری در راه است/ سید مهدی شجاعی/ نیستان. اصلا نپسندیدم. خطابه بود نه رمان. اما خیلی کتاب بحث انگیزی شد.
- سالاریها/ بزرگ علوی/ نگاه. خیلی زمان خود را خوب نشان داده بود و ازش خیلی چیز یاد گرفتم. اولین کتابی بود که از علوی می خواندم. تا مدت ها به یادم می آمد.
- شازده احتجاب/ هوشنگ گلشیری/ نیلوفر. پیچیده و عجیب. باید چندباره خواندش تا ارزشش را فهمید. ولی غمگینم کرد.
- استخوان خوک و دست های جذامی/ مصطفی مستور/ چشمه. شخصیت دانیال را در این داستان خیلی دوست می داشتم. کتاب جالبی بود با مردمانی متنوع.
- سنگی بر گوری/ آل احمد/ جامه دران. خیلی عالی بود به نظرم. نثرش می برید و پیش می رفت. زمین گذاشتنش ممکن نبود.
شعر:
- 30 ثانیه پشت چراغ قرمز/ ا.روشن/ شولا. شاعرش از بچه های دانشکده بود. به قول خودش شعرهایش مدرن بود. و واقعا هم متفاوت و خوب.
- سطرهای پنهانی/ حافظ موسوی. چندان ارتباط برقرار نکردم.
- خوش به حال آهوها/ پانته آ صفایی/ کتاب قلمستان. غزل هایش را خیلی خیلی دوست می داشتم. خیلی آهنگ قشنگی داشت و لطیف.
- آیدا در آینه/ احمد شاملو/ نگاه. تصمیم گرفته ام همه ی شعرهای شاملو را یک بار بخوانم. از آیدا در آینه شروع کردم.
نمایشنامه:
- بله و نه/ گراهام گرین/ مهتاب کلانتری/ تجربه از سری تجربه های کوتاه( نمایشنامه- انگلستان). آخرش شوک آور تمام شد.
- شعبده و طلسم/ چیستا یثربی/ نشر نامیرا. روایت جالبی داشت. با آن مایه های باستانی اش.
- بازی/ سام شپارد/ حسن ملکی/ تجربه از سری تجربه های کوتاه ( نمایشنامه- آمریکایی). نمایشنامه ی فوق العاده ای بود. تاثیر گذار و جالب. پر از حرف های بی ربط با مایه ای فلسفی. آخرش هم عالی تمام شد. توصیه اش می کنم.
- اورفئوس/ تدهیوز/ مهتاب کلانتری/ تجربه از سری تجربه های کوتاه ( نمایشنامه- آمریکایی).
- پروین دختر ساسان/ صادق هدایت/ خوارزمی. خیلی خیلی ضعیف بود.
- خانه ی برناردا آلبا/ فدریکو گارسیا لورکا/ نشر مینا. تئاترش را دیده بودم. به همین خاطر نمایشنامه را هم خواندم.
متن نظری:
- محمد پیامبری برای همیشه/ حسن پور ازغدی/ دفتر نشر فرهنگ اسلامی
- تاریخ نگاری و جامعه شناسی تاریخی/ همیلتون. کولینز و .../ هاشم آقاجری/ کویر
- مقدس و نا مقدس/ میرچا الیاده/ نصرالله زنگوئی/ سروش
- بازاندیشی تاریخ/ کیت جنکینز/ ساغر صادقیان/ مرکز
- فلسفه ی کیرکگور/ سوزان لی اندرسون/ خشایار دیهیمی/ طرح نو
- منطق کنش اجتماعی/ ریموند بودون/ عبدالحسین نیک گهر/ توتیا